Opintomatkalla aurinkoisessa Istanbulissa
Ajatus ainejärjestön opintomatkasta
lähti liikkeelle, kun yksi opiskelija innostui lukuisista ulkomailla
järjestettävistä erikoiskursseista. Hän sai innostuksen tarttumaan muihinkin ja
niin aloimme suunnitella unelmiemme opintomatkaa. Porukka muodostui kuuden
hengen innokkaaksi tyttötiimiksi, joka yhteistyöllä alkoi hoitaa järjestelyitä
jo kuukausia ennen matkaa. Etsimme sponsoreita, myimme herkkuja sekä
yliopistokavereille että Ravintolapäivässä sekä valmistimme oman kangaskassi-
ja rättimalliston. Matkakohteeksemme valikoitui tiukan äänestyksen jälkeen 8th World Congress for NeuroRehabilitation: Towards New Horizons in
NeuroRehabilitation Istanbulissa.
Kongressin
sisältö käsitteli laajasti neurokuntoutusta fyysisestä ja psyykkisestä
näkökulmasta. Luentojen aihealueet olivat usealle eri ammattiryhmälle
suunnattuja, ja paikalle oli saapunut sekä luennoitsijoina että vierailijoina
muun muassa kirurgeja, ortopedeja, puheterapeutteja, fysioterapeutteja ja
psykiatreja. Tästä syystä kogressi tarjosi useita mielenkiintoisia luentoja
joista valita mieleisensä. Luennoilta koemme saaneemme runsaasti uutta
näkökulmaa aiempaan teoriatietoomme. Osallistuimme usealle luennolle päivien
mittaan ja kongressipäiviä oli viisi, joten mainitsemme muutaman näistä
luennoista.
ICF:n mukainen tavoitteenasettelu neurokuntoutuksessa
Maailman terveysjärjestön WHO:n (World Health
Organisation) ICF- luokitusta (International Classification of Functioning,
Disability and Health) hyödynnetään kuntoutuksen suunnittelussa ja
kuntotustavoitteiden asettelussa (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2013).
Tavoitteiden asettaminen ei kuitenkaan ole yksiselitteistä vaan asettaa
haasteita kuntouttaville asiantuntijoille (Leonardi, Fheodoroff, huhtikuu
2014). Tavoitteiden suunnittelemisessa on tärkeää määritellä, millaisin
lähtökohdin tavoitteet on määritelty. Tällöin tulee päättää, onko päämääränä
lopputuleman, suoriutumisen vai oppimisprosessin tarkasteleminen. Näitä kolmea
tapaa työstää tavoitteita voidaan toteuttaa toisistaan erillisinä, yhtenäisenä,
eri aikoina kuntoutusta tai toisilleen päällekkäisinä.
Virheetön oppimistapa (Errorless learning) muistin ja kielellisten vaikeuksien kuntoutuksessa
Errorless learning, virheetön oppimistapa, ei ole kuntoutusmenetelmä
vaan oppimistapa, jolla tehtyjen virheiden määrää voidaan vähentää (Wilson,
huhtikuu 2014). Sen lähtökohdat ovat kognitiivisessa psykologiassa ja sen
tarjoamassa viitekehyksessä behavioraaliseen ja tiedostamattomaan oppimiseen/
muistiin (Cullen, 1976 ja Terrace 1963 lähteessä Wilson, huhtikuu 2014).
Perusajatuksena on yksinkertaisimmillaan virheiden estäminen kokonaan tai
niiden määrän vähentäminen. Tämä on tärkeää sen vuoksi, että oppiminen ja
opitun muistaminen voivat vaikeutua jos oppimisen aikana tapahtuu virheitä.
Virheistään voi oppia, mutta erityisesti jos ihmisen kyky erottaa virheet ja
korjata niitä on heikentynyt, ei virheiden tekeminen johda oppimiseen. Tämän
vuoksi virheetön oppimistapa voi olla tehokkaampi kuin virheitä tekevä
esimerkiksi muistisairaille ja afaatikoille. Virheetön oppimistapa suuntaa
oppijan kaiken energian oikeaan suoritukseen; virheiden tekeminen voi viedä
afaattiselta henkilöltä paljon työmuistia ja hidastaa oppimisprosessia.
Ei-invasiivinen aivostimulaatio neurokuntoutuskeinona
Ei-invasiivinen aivostimulaatio auttaa aivojen toimintaa
suoraan vaikuttamalla hermojen aktiivisuuteen ja muuttamalla hermosolujen
toimintaa (Platz, huhtikuu 2014). Aivostimulaatiota voidaan antaa perinteisenä
transkraniaalisena magneettistimulaationa (TMS transcranial magnetic
stimulation) tai uudempana muunnelmana, transkraniaalisena
tasavirtastimulaationa (tDCS transcranial direct current stimulation).
Molemmille tavoille löytyy puolustuksensa ja haittansa, ja niiden
käyttötarkoitus eroaakin hieman toisistaan. Esimerkiksi TMS:n antaminen
harjoittelun aikana on erittäin haastavaa, mutta tDCS:n antaminen onnistuu.
Toisaalta TMS:n vaikutukset ovat voimakkaampia, joten tulokset voivat sitä
käyttäessä olla pysyvämpiä. Molemmat stimulaatiokeinot ovat melko turvallisia
käyttää (Rothwell, huhtikuu 2014).
Ja pitihän sitä kaupunkiinkin tutustua...
Kiinnostavien luentojen lisäksi ehdimme myös nähdä Istanbulin
kaunista kaupunkia ja kiertää päänähtävyyksiä. Aloitimme Haaremista, jonka
historia ei välttämättä ole kovin kaunis ainakaan 2010-luvulla elävän
länsimaalaisen naisen korvin, mutta palatsin rakennukset olivat sitäkin
kauniimpia ja hienompia. Tutustuimme myös Hagia Sofian museoon ja Siniseen
Moskeijaan sekä turkkilaiseen ruokaan ja ostoskatuihin. Rakastuimme erityisesti
Aasian puolen kujiin ja toriin, josta löytyi jos jonkinmoista vihannesta ja
kippoa. Parasta opintomatkassa varmasti olikin opiskelun, vieraan kulttuurin ja
lomailun yhdistäminen. Niitä harvemmin saa omassa maassa samassa paketissa.
Lähteet
Leonardi, M., Fheodoroff,
K. (huhtikuu 2014). Goal
setting with ICF in neurorehabilitation. Esitelmä
kongressissa 8th World Congress for NeuroRehabilitation. Istanbul, Turkki.
Platz, T. (huhtikuu 2014). Non-invasive
brain stimulation techniques. Esitelmä kongressissa 8th World Congress for
NeuroRehabilitation. Istanbul, Turkki.
Rothwell, T. (huhtikuu 2014). Practical
coonsiderations for using non-invasive brain stimulation methods in
rehabilitation. Esitelmä kongressissa 8th World Congress for
NeuroRehabilitation. Istanbul, Turkki.
Terveyden ja hyvinvoinnin
laitos. (2013). ICF: Toimintakyvyn,
toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Haettu 20.5
osoitteesta http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201303252595
Wilson, B. (huhtikuu
2014). Errorless
learning in the treatment of memory and language disorders: the past, present
and future of errorless learning. Esitelmä kongressissa 8th
World Congress for NeuroRehabilitation. Istanbul, Turkki.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti