Tämän kuun
blogi tulee Pirkanmaalta, jossa olen saanut tehdä erityisen antoisaa työtä
maaliskuusta 2012 alkaen, jolloin tapasin erityisopettaja Sirpa Pason ja hoitaja
Carla Pelttarin. Käyn viikoittain Sirpan ja Carlan luokassa tapaamassa lapsia
joille on suositeltu toimintaterapiaa.
Sirpan ja
Carlan ajatuksia siitä millaisena he ovat kokeneet sen, että toimintaterapia
toteutetaan koulussa koulupäivän aikana?
Toimintaterapeutin
käydessä koulussa moniammatillisuus toteutuu hyvin. Toimintaterapeutilta olemme
saaneet paljon pieniä vihjeitä arkea helpottamaan kuten istuma-asennon tärkeys
kynätyöskentelyyn. Kynätyöskentelyn haasteiden selättämiseksi pienten
apuvälineiden löytäminen arkeen sopivaksi on ollut helppoa kun
toimintaterapeuttia tavataan viikoittain. Taitojen siirtyminen arkeen tapahtuu
luontevasti.
”Luokkamme
on sinänsä erikoinen, sillä kolmella neljästä oppilaastamme on toimintaterapiaa
ja onneksemme kaikilla on sama terapeutti,” opettaja naurahtaa. Luokka on vain
neljän oppilaan erityisluokka, jossa hoidolliset asiat ovat nousseet
tärkeämmäksi kuin pedagogiset tavoitteet. ”Ennen kuin voi oppia, täytyy olla
muut asiat kunnossa, vaikka tietenkin luokassamme opiskellaan ja hoidetaan
ripirinnan.”
Yhteistyö on
heidän mielestään ollut jouhevaa ja antoisaa. Kun on monta oppilasta saamassa
toimintaterapiaa, voidaan joustaa terapiahetken ajoituksessa. Jos jollain
oppilaalla on juuri hyvä työvire päällä, annetaan hänen tehdä omat tehtävänsä
ensin loppuun. Toimintaterapeutti työskentelee sen oppilaan kanssa, joka on
juuri sillä hetkellä vastaanottavaisin. ”Vaikka usein emme tee erillistä rajaa,
kuka toimintaterapeutin asiakkaista saa toimintaterapiaa ja kuka ei, koska
toimintaterapeutti solahtaa työyhteisömme osaksi aina tullessaan.”
Palkkiolistat
ovat saavuttaneet suuren suosion. Oppilaat saavat jokaisesta oppitunnista,
ruokailusta ja aamunavauksesta palkkiokuvan, jos kaikki on mennyt hyvin. Koko
viikon hyvät suoritukset tuovat viikkopalkkion, joka on jotain mukavaa ekstraa.
Viikkopalkkiona voi päästä esimerkiksi open tai hoitajan kanssa liikuntasaliin
tai leipomaan muitten oppilaitten jäädessä harjoittelemaan.
Lopuksi
haluan vielä kiittää ja Sirpaa sekä Carlaa niistä kaikista asioista mitä te
olette minulle opettaneet ja kuinka antoisia keskusteluja olen kanssanne saanut
käydä. Luokkanne seinällä komeileva taulu Kirsti Lonkan 5 K:n ajatuksesta:
Kunnioita, kuuntele, kiinnostu, kannusta, kiitä. On toteutunut arjessanne
todella kauniilla ja luonnollisella tavalla. Mielestäni
tässä yhteistyössä on tiivistynyt yhdessä oppiminen ja yhdessä tekeminen yli
ammattirajojen. Tästä on hyvä jatkaa yhteistyötä.
Mukavaa syksyä
Kati
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti