Terveiset Kuopiosta. Toimintaterapeutin työhön valoa on tuonut teknologia. Tutoris on
hankkinut jokaiseen aluekeskukseen IPad:t, joita on otettu ilolla vastaan.
Aluksi itse pyörittelin laitetta käsissäni tuumien ”mitä minä tällä
teen???” Alkuun IPad kulkikin mukanani
käyttämättömänä, mutta melko pian aloin huomata sen hyödyn yhtenä terapia
menetelmänä. Aloitin ottamaan kuvia
asioista, jotka innostavat terapiassa lapsia, kuten kuvia siskoni kissanpennuista.
Kissoja rakastava lapsi asiakkaani jaksoi työskennellä tarmokkaammin, kun
luvassa oli tunnin lopussa kissojen kuvien/videoiden katselua. Toisella asiakkaallani,
jolla on haastetta kynän käytössä , kissojen kuvat inspiroivat häntä yrittämään
jäljentää kissojen kuvia paperille. Paperille tuli lähinnä möykky, mutta
möykyllä oli kuvan mukaiset värit ja se oli meistä molemmista todella hieno,
värikäs kissa.
Useat terapia lapsistani pitävät heidän omista kuvistaan
ja/tai videoistaan. Vanhemmilta kuvaus luvan saatuani, olen kuvannut lapsia
heidän liikkuessaan. Esimerkiksi hyppysarjoja harjoiteltaessa, kuvaaminen on
auttanut sitkeämpään yrittämiseen yhä uudelleen tai asentotuntoharjoituksissa
”seiso X –asennossa”, lapset ovat malttaneet olla vaaditussa asennossa
pidempään. Kuvia/videoita yhdessä
tarkastellessa lapsi näkee itse onnistumisensa ja niistä voi innoittaa
harjoittelijaa lisää – ”huomaatko tuossa kohti hyppysarjoissa Sinulla on niin
kova vauhti, että meinaat ihan kaatua. Kokeileppa uudelleen hieman
rauhallisemmin, niin jospa et silloin horju.” Ja taas kuvataan ja innostutaan,
kun harjoitus menee paremmin.
Kuvien ja videoiden lisäksi olen löytänyt pelien ihmeellisen
maailman IPad:ltä. Pelejä saa ladattua
koneelle netistä. Ihan mitä vain pelejä ei koneelle latailla, esimerkiksi
väkivaltaa sisältäviä pelejä ei terapiassa käytetä. Terapiassa asiakkaan pelaaminen
ei ole yksilösuoritusta, vaan terapeutti on koko ajan mukana ja pelatessa
harjoitellaan erilaisia taitoja. Pelien tulee tukea siis asiakkaiden
kuntoutusta.
IPad:llä kaikki toiminnot tapahtuvat kuvaruutua sormilla
koskettaen. Myös peleissä ohjataan tapahtumia sormilla. Tämä jos jokin on hyvä
menetelmä harjoitella hienomotoriikkaa eli käsien pienten lihasten hallintaa.
Olen ladannut koneelle esimerkiksi pelejä, joissa pilkotaan hedelmiä.
Kuvaruudulle ilmestyy hedelmä, joka tulee sormella pilkkoa puoliksi. Toiminto
harjoittaa mm. hienomotorisia taitoja, nopeutta ja tarkkuutta. Kuntoutuksessa
näitä taitoja kutsutaan valmiuksiksi, joita tarvitaan esimerkiksi
kynätyöskentelyyn. Vaikka toiminto olisi
asiakkaalle hidasta ja kömpelöä, on pelaaminen asiakkaasta kuitenkin yleensä
mukavaa ja hän jaksaa harjoitella.
Viimeisimpänä olen hoksannut, että IPad:lle voi ladata satuja. Satuja
kuuntelemalla voidaan harjoittaa mm. keskittymistä, käsitteitä ja kuullun
ymmärtämistä. IPad:llä saduissa on värikkäät kuvat, jotka tukevat muistia, kun
lapsen kanssa muistellaan sadun päätteeksi mitä tässä sadussa tapahtuikaan.
Kuten kaikessa ”yksi menetelmä ei sovellu kaikille”, ja näin
myös IPad:n kanssa. IPad on vain yksi menetelmä kaikkien muiden terapia
menetelmien joukossa. Toimintaterapiassa ei jäädä ainoastaan kuvaruudun ääreen,
vaan siellä tehdään paljon muutakin mukavaa!
Toimintaterapeuttisin terveisin Marika
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti